رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

چگونه رادیوگرافی در درمان بیماری ها به ما کمک می کند

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰


کاربرد های عکسبرداری شکمی چیست؟


کاربرد عکسبرداری شکمی

کاربرد عکسبرداری شکمی

عکسبرداری شکمی به چه صورت انجام می شود؟

عکسبرداری شکمی یا سونوگرافی شکمی منظور تصویربرداری از ساختار داخلی شکم می باشد.

این ساختار شامل شکم، کبد، طحال، روده بزرگ و کوچک و دیافراگم می باشد. دیافراگم عضله ایست که قفسه سینه و نواحی شکم را از هم جدا می کند. اغلب دو تصویر از پوزیشن های مختلف گرفته می شود. در صورتی که تصویربرداری به جهت یافتن مشکلاتی در کلیه و مثانه می باشد، اغلب به این روش KUB می گویند( برای کلیه ها، حفره ها و مثانه).

اشعه ایکس هم مثل اشعه های دیگر می باشد، یا به صورت یا امواج رادیویی، با یک پرتو هم متمرکز می شوند بیشتر شبیه یک فلش لایت. همانطور که می دانید اشعه ایکس از بدن عبور می کند و با این حساب تصاویری را از بدن تولید می کند . تصویربرداری شکمی هم یکی از اولین آزمایش هاییست که پزشک برای تشیخص علت دردهای شکمی، تورم، تهوع یا استفراغ تجویز می کند. البته سایر آزمایشات از جمله سونوگرافی، سی تی اسکن، یا پیلوگرافی وریدی نیز می توانند برای مشکلات خاص تر استفاده شوند.

عکسبرداری شکمی و دستگاه گوارش

علت انجام عکسبرداری شکمی :

همانطور که اشاره کردیم، یکی از دلایل این تصویربرداری، یافتن علت دردهای شکمی و تهوع و استفراغ می باشد.

دلیل دوم دردهای قسمت کمر و پشت در دوطرف ستون فقرات می باشد. به دنبال آن می توان اندازه و موقعیت کبد، طحال و کبد را بررسی کرد.

  • یافتن سنگ مثانه یا سنگ کلیه
  • یافتن هوا در خارج از شکم(روده ها)
  • یافتن شی ای که بلعیده شده
  • تایید وضعیت مناسب لوله هایی که در بدن می باشند، مثل لوله های تخلیه غذا، لوله های تخلیه کلیه و غیره.

نتیجه عکسبرداری چیست؟

با توجه به تصاویری که از ساختار داخل شکم گرفته می شود، و اعضای داخل بدن بررسی می شود، روز بعد به بیمار نتیجه اعلام می شود.

نتایج تصویربرداری ممکن است چیزی را نشان ندهد و پزشک برای تشخیص دقیق تر، آزمایش دیگری تجویز کند. ممکن است این تست ها شامل آندوسکوپی، سونوگرافی، سی تی اسکن، باریوم انیما، یا پیلوگرافی (IVP) باشد.

مثلا خونریزی شکمی یا زخم معده نمی تواند با تصویربرداری های معمولی انجام شود. مثلا ممکن است به همراه تصویربرداری ایکس ری که انجام می شود، از قفسه سینه هم عکسبرداری شود.

نظرات (۱)

  • دانلود گام به گام رایگان
  • س

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی