رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

چگونه رادیوگرافی در درمان بیماری ها به ما کمک می کند

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

رادیولوژی چگونه انجام می‌شود و چه کاربردهایی دارد؟

 

 

رادیولوژی به عنوان یک علم تصویر برداری شناخته می‌شود که شاخه‌ای از تخصص‌های پزشکی بوده و با استفاده از انرژی‌های تابشی می‌تواند مشکلات بدن را تشخیص دهد. در واقع می‌توان گفت افرادی که در این زمینه فعالیت دارند با انرژی‌های تابشی برای تشخیص دادن بیماری‌ها سرو کار داشته و به این طریق می‌توانند بیماران را درمان کنند.

 

رادیولوژی به عنوان یک علم تصویر برداری شناخته می‌شود که شاخه‌ای از تخصص‌های پزشکی بوده و با استفاده از انرژی‌های تابشی می‌تواند مشکلات بدن را تشخیص دهد. در واقع می‌توان گفت افرادی که در این زمینه فعالیت دارند با انرژی‌های تابشی برای تشخیص دادن بیماری‌ها سرو کار داشته و به این طریق می‌توانند بیماران را درمان کنند. علاوه بر این لازم است بدانید رادیولوژی نوعی تصویربرداری تشخیصی نیز بوده و با استفاده از قدرت بالای آن پزشکان می‌توانند شرایط بدنی بیماران را بهتر درک کنند.

جالب است بدانید قبل از روی کار آمدن رادیولوژی پزشکان پس از مرگ بیمار به بررسی بخش‌های داخلی بدن وی می‌پرداختند تا بتوانند به شرایط اصلی بیماری پی ببرند. چنین شرایطی موجب می‌شد تا پزشکان تنها قادر به مشاهده اندام‌ها و بافت‌های خارجی بدن بوده و دسترسی خاصی به بافت داخلی نداشته باشند. اما ساختار رادیولوژی توانست این شرایط را تغییر داده با استفاده از اشعه‌های یونی تصویربرداری‌های دقیق از بافت‌های داخلی را انجام دهد. این تخصص پزشکی براساس اهداف خاصی روی کار امده است به طور کلی  می‌تواند تصاویر داخلی را تولید نموده و از این تصاویر برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده  کند.

رادیولوژی و تصویربرداری

رادیولوژی چیست؟

رادیولوژی به عنوان نوعی تخصص پزشکی قادر است تا به پزشکان کمک کند بتوانند نوع بیماری را بهتر تشخیص داده و پس از تشخیص درمان مناسبی را جهت بهبود بیمار انتخاب کنند. این تخصصص از تصویربرداری‌های داخلی استفاده می‌کند و این تصاویر نیز به واسطه یک مجموعه عامل‌های فیزیکی، میدا‌های مغناطیس و ... به دست می‌آیند و کاربردهای خاص خود را دارند. امروزه از علم رادیولوژی استفاده‌های بسیاری در سراسر دنیا می‌شود زیرا قدرت بالایی داشته و می‌تواند به پزشکان در راستای تشخیص سریع بیماری‌ها و درمان مؤثرتر کمک‌های شایانی نماید.

برای مشخص شدن نوع بیماری و مشکلات مربوط به داخل بدن نیاز به انجام عکس‌برداری رادیولوژی و سونوگرافی است. متخصص رادیولوژی طبق دستور پزشک اقدام به دریافت رادیولوژی و سونوگرافی از ناحیه موردنظر می‌کند و نتایج را به پزشک متخصص اطلاع می‌دهد تا طبق آن اقدامات درمانی برای بیمار آغاز شود. (https://doctoreto.com/landing/specialties )

اهداف اصلی پیدایش علم رادیولوژی

علم رادیولوژی براساس اهداف مشخصی ظهور یافته است و می‌تواند مشکلات داخلی بدن را تشخیص داده و از ایجاد هرگونه صدمه و آسیبی جلوگیری کند. این تخصص می‌تواند پزشکان را قادر سازد تا از جدی‌تر شدن بیماری‌ها جلوگیری نموده و شرایط درمانی بهتری را برای بیماران رقم بزنند. این علم از مجموعه عظیمی از تجهیزات و ابزارهای تصویربرداری استفاده می‌کند تا بتواند پزشکان را به اهدافشان رسانده و تصاویری دقیق از داخل بدن بیمار را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

پزشک متخصص رادیولوژی کیست؟

در این بخش لازم است اشاره‌ای نیز به پزشک متخصص رادیولوژی داشته باشیم که با دانش و آگاهی خود در زمینه این تصویربرداری داخلی فعالیت دارد. پزشکان رادیولوژی را با نام رادیولوژیست نیز  می‌شناسند یک رادیولوژیست از دانش خود در این زمینه بهره گرفته و به تجزیه و تحلیل آسیب دیدگی‌های داخلی بدن با استفاده از اشعه‌های ایکس می‌پردازد. این اشعه‌ها همان انرژی‌های تابشی برای تصویربرداری به شمار می‌روند که نقش مؤثری را در این راستا ایفا می‌کنند.

کاربردهای رادیولوژی

عکس‌برداری رادیولوژی به عنوان اولین راهکار درمانی برای بیماران تجویز می‌شود تا به طریق پزشک بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. همان‌گونه که در بخش‌های قبل نیز اشاره نمودیم عکس‌هایی که به واسطه رادیولوژی تهیه می‌شوند می‌توانند اختلالات بسیاری را تشخیص دهند و کاربردهای خاص خود را دارند. از مهم‌ترین کاربردهای رادیولوژی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود که هرکدام در علم پزشکی اهمیت بسیار بالایی دارند.

  • تهیه عکس‌های رنگی با کنتراست و دقت بالا
  • تشخیص دادن انواع شکستگی‌ها زیرا عکس‌های رادیولوژی به عنوان بهترین راهکار تشخیصی در این زمینه شناخته می‌شوند.
  • انجام بررسی‌های ساده و سریع از بخش‌های مختلف بدن مچون معده، مری، کلیه‌ها، روده‌ها، لوزه سوم، سنگ‌های کلیه و ...
  • تهیه عکس‌های موردنیاز از ریه‌ها برای تشخیص بیماری‌های مربوط به این بخش از بدن
  • بررسی مشکلاتی همچون لغزش مهره کمی یا ستون فقرات مانند آرتروزها
  • بررسی و درمان تغییرات ایجاد شده در ستون فقرات زیرا این عکس‌برداری‌ها قادرند تا به طور دقیق تعداد انحناها را تشخیص داده و به درمان بیمار کمک‌های شایانی نمایند.
  • تشخیص آسیب‌هایی که می‌توانند موجبات ایجاد دردهای کمر را فراهم نموده و شرایط بدی را برای شما رقم بزنند.

انواع مختلف رادیولوژی

رادیولوژی براساس ساختار خود انواع مختلفی داشته و هرکدام از آن‌ها نیز ویژگی‌های خاص خود را دارند. رادیولوژی‌های تشخیصی، رادیولوژی‌های مداخله‌ای، انکولوژی رادیولوژی و فیزیک پزشکی از انواع مختلف تصویربرداری‌های رادیولوژی شناخته می‌شوند. با استفاده از این تصویربرداری‌ها می‌توان به اطلاعات دقیق از بیماری‌ها دست یافت.

آیا رادیولوژی عوارض دارد؟

امواجی که برای ثبت تصاویر داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند با قدرت بالای خود می‌توانند تخریب‌های بسیاری را به وجود آورند بنابراین لازم است از تابش بیش از حد آن‌ها به بافت‌های سلولی جلوگیری نمود زیرا می‌توانند به این بافت‌ها آسیب وارد سازند. در چنین شرایطی لازم است عایق‌بندی‌های خاصی برای محل رادیولوژی صورت گیرند تا از نفوذ این امواج در سطح بالا جلوگیری کرد. با توجه به پیشرفت‌هایی که امروزه در زمینه تولید دستگاه‌های رادیولوژی صورت گرفته‌اند می‌توان شاهد روی کار آمدن دستگاه‌های رادیولوژی دیجیتال بود که با قابلیت‌های بی‌نظیر خود دوز پایینی از این اشعه‌ها را به بافت‌های سلولی بدن می‌تابانند. این دستگاه عوارض کمتری برای بیماران به همراه داشته و می‌توان با استفاده از آن‌ها سریع‌تر عمل تصویربراری را انجام داد.

وظایف متخصص رادیولوژی

متخصص رادیولوژی دارای یک مجموعه وظایف مشخص است که باید آن‌ها را بانهایت دقت انجام دهد. در گام اول این پزشکان باید تمام تجهیزات رادیولوژی را براساس تکنولوژی‌های روز دنیا تهیه نموده و مورد استفاده قرار دهند اما این تنها وظایف این افراد نیست. از مهم‌ترین وظایف متخصص رادیولوژی می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • نظارت نمودن بر کار دستیاران رادیولوژی برای انجام سونوگرافی ها
  • انجام تمام نمونه برداری ها با استفاده از تکنولوژی هایی همچون سی تی اسکن و سونوگرافی
  • گزارش نمودن تمام تصویربرداری‌های انجام شده
  • ۰۱/۱۱/۱۱
  • رحیم نوذری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی