رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

چگونه رادیوگرافی در درمان بیماری ها به ما کمک می کند

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰


رادیوگرافی دندان در بارداری مضر است یا نه؟


عوارض رادیوگرافی دندان برای زنان باردار

عوارض رادیوگرافی دندان برای زنان باردار

رادیوگرافی دندان در دوران بارداری و اثرات آن :

سوالی که خانم های باردار از پزشکان خود می پرسند، اینکه آیا رادیوگرافی دندان در دوران بارداری برای جنین شان مضر می باشد یا خیر؟ آیا این روش ایمن است؟

در جواب باید بگوییم، که در اکثر موارد ایمن می باشد. در برخی موارد پیش می آید که پزشک به مادر باردار توصیه می کند از رادیوگرافی و یا عکسبرداری های اشعه ایکس پرهیز کند. مگر اینکه مورد ضروری باشد، آن موقع باید تجدید نظر کرد.

تصویربرداری یا رادیوگرافی تشخیصی مثل همین رادیوگرافی دندان، و رادیوگرافی قفسه سینه، برای زنان باردار ایمن تشخیص داده شده اند. در واقع کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان (ACOG)، به زنان باردار توصیه می کند که سلامت و بهداشت دهان و دندان هایشان را با رویه هایی مثل عکسبرداری، تمیز کردن دندان، پرکردن دندان ها و ترمیم ریشه دندان حفظ کنند.

عوارض رادیوگرافی دندان برای زنان باردار

میزان تابش اشعه ای که به بدن می تابد، و جنین دریافت می کند، بسیار پایین است. حتی اشعه تشخیصی که به شکم تابیده می شود، بعید است به جنین بخورد و ضرری برای او داشته باشد.

می توان برای محافظت از جنین در برابر اشعه هم از یک پرده سربی استفاده کرد که میزان تابش کاهش یابد. بهتر است قبل از انجام تصویربرداری یا رادیوگرافی، پزشکتان را در رابطه با این مسئله مطلع کنید؛ که باردار هستید. در برخی موارد پزشک بجای رادیوگرافی از سونوگرافی یا اولتراسوند استفاده می کند.

برخی از انواع اشعه ها هستند که جنبه درمانی دارند. به دلیل اینکه میزان تابش این اشعه ها بالاست، به جنین آسیب می رسد و می تواند منجر به سقط یا نقاصی بعد از زایمان شود. اگر نیاز به چنین اشعه ای دارید، باید با پزشک مشورت کنید تا خطرات و عوارض آن را برای شما و جنین بسنجد. سپس تصمیم نهایی را بگیرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی