رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

چگونه رادیوگرافی در درمان بیماری ها به ما کمک می کند

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰


تشخیص آبسه دندان با رادیولوژی چگونه انجام می شود


تشخیص آبسه دندان با رادیولوژی

تشخیص آبسه دندان با رادیولوژی

آیا می توان با رادیولوژی ، آبسه دندان را تشخیص داد؟

بیماری های دندان و ساختار های حمایت کننده آن شایع می باشند و اغلب تصویربرداری ها از سر و گردن می باشد. تشخیص بیماری های دندان هم توسط رادیولوژیست تفسیر می شود و راه و روش مراقبت از بیمار و درمان او در پیش گرفته می شود. مثل بیماری پری اپیکال که به خاطر سینوزیت هم تشخیص داده می شود، دلیلش عفونت گردن بیان می شود. علاوه بر این، تشخیص اتفاقی ضایعات پوسیدگی در کودکان و بزرگسالانی که به هر دلیلی سی تی انجام دادند، ممکن است برای بیمار گوش به زنگی باشد، که در صورت نیاز با دندانپزشک مشورت کند.

در حقیقت اکثر تصاویر دندانی و شرایط پریودنتالی که در سی تی تشخیص داده می شوند، از دیگر مشکلات بیماری های جدی در دندانپزشکی به حساب می آیند. آشنایی با ظواهر بیماری هایی مثل hyperdontia و hypodontia، ترومای دندانی، بیماری پریودنتال، پوسیدگی دندان، بیماری پری اپیکال، سینوزیت odontogenic، و عفونت های عمیق گردنی، به رادیولوژیست اجازه می دهد تا تشخیص به موقع دهد. در ادامه مراحل درمانی را دندانپزشک در نظر بگیرد، حتی اگر اختلالات خاص دندانی هم تشخیص داده شد، می توان برای درمان آن ها نیز تصمیمی درست گرفت.

تشخیص آبسه دندان با رادیولوژی

تشخیص آبسه دندان با عکسبرداری :

آبسه دندان (پری اپیکال) یک عفونت حاد در بافت پری اپیکال و ریشه دندان می باشد. بیمار معمولا درد دارد، و  چرک از منطقه عفونی می آید. ممکن است به همراه تب و نیز لنفادنوپاتیک گردن باشد.

در پوسیدگی دندان، مینای دندان آسیب می بیند، و باکتری ها به پالپ دندان می رسند. از این طریق عفونت پخش می شود و عفونت ریشه را افزایش می دهد.

در تصاویری که گرفته می شود، ممکن است در ده روز اول در رادیوگرافی چیزی دیده نشود.

رادیوگرافی ساده یا OPG و سی تی :

دندان هایی که علائم پوسیدگی دارند و دارای عفونت می باشند ، به درستی دیده شده و تشخیص داده می شوند.

درمان و پیش آگهی :

برخی آبسه های دندانی به صورت خود به خود حل می شوند، امام برخی هم نیاز به جراحی دندان و آنتی بیوتیک دارند.

مراقب آبسه های دندانی باید باشید، در صورت رسیدگی نکردن، به دلیل اینکه دندان دارای عصب عضلانی می باشد، فشار به آن وارد می شود و در نهایت منجر به نابودی دندان می شود. گاه هم می تواند به صورت بدتری گسترش یابد و منجر به مرگ شود. از جمله :

  • بیماری استئومیلیت
  • مننژیت و آبسه مغزی
  • آنودینا لودویگ
  • عفونت عمیق گردن
  • عفونت odontogenic

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی