رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

چگونه رادیوگرافی در درمان بیماری ها به ما کمک می کند

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

 

بعد از عکسبرداری دیسکوگرام چه اتفاقی رخ می دهد

 
عکسبرداری دیسکوگرام

عکسبرداری دیسکوگرام

در طی عکسبرداری دیسکوگرام چه اتفاقاتی می افتد؟

در اولین مرحله : بیمار آماده می شود

 

ممکن است به بیمار برای عکسبرداری دیسکوگرام آرامبخش زده شود تا بیمار آرام تر شود. برای عکسبرداری باید بروی شکم و یک طرف بخوابید. یک پزشک و حداقل یک تکنسین در اتاق خواهند بود. بعد از تمیز کردن کمر با ماده ضد عفونی کننده، پزشک محلی از کمر که قرار است سوزن در آن تزریق شود را بی حس می کند.

مرحله دوم : ماده مخصوص تزریق می شود

با استفاده از فلوروسکوپی رادیولوژیست سوزن را به داخل دیسک هدایت می کند تا بررسی شود. زمانی که سوزن ها در جای درستشان قرار گرفتند، ماده مربوطه تزریق می شود. ممکن است با این کار علائمی از درد را تجربه کنید یا علائمی که داشتید، تشدید شود. با این حال احساس ناراحتی خواهید داشت، و باید حتما دراز کشیده باشید.

سومین مرحله : تصویربرداری با اشعه ایکس شروع می شود

سپس سوزن ها برداشته می شوند و تصویربرداری شروع می شود. در این مرحله باید هنوز هم به همان حالت قبل دراز کشیده باشید، به خاطر اینکه عکسهایی گرفته شده اند تار نشده باشند. اکثر بیماران بعد از این تصویربرداری نیز سی تی اسکن هم می گیرند.

عکسبرداری دیسکوگرام

بعد از تصویربرداری چه اتفاقی می افتد؟

به اتاقی بازگردانده می شوید و ۳۰ دقیقه ای باید منتظر ماند. باید مطمئن شد که بیمار آب یا مایعات زیادی نوشیده است، زیرا به پاکسازی ماده ای که برای عکسبرداری تزریق شد کمک می کند. همان روز می توان به خانه رفت. فقط باید تا ۲۴ ساعت بعد از عکسبرداری استراحت کرد. برخی تجربه سردرد بعد از این آزمایش را دارند، اصلا آسپرین مصرف نکنید، ایبوپروفن برای آرامبخشی بهتر است.

از عوارض عکسبرداری دیسکوگرام به چه مواردی می توان اشاره کرد؟

با این که دیسکوگرام ایمن است، اما عوارضی هم به همراه چنین عکسبرداری می باشد. برخی هستند که نسبت به ماده ای که به آن ها تزریق می شود، حساسیت دارند. قبل از عکسبرداری باید در رابطه با هر نوع آلرژی که به اشعه ایکس دارید، باید به پزشک بگویید.

همچنین در صورتی که باردار هستید باید حتما به پزشک بگویید. هر گونه آلرژی هم اگر به دارویی، یا به مواد تزریقی و غیره دارید با پزشک در میان بگذارید. در صورت داشتن بیماری هایی همچون دیابت، آسم، بیماری قلبی، مشکلات کلیوی، یا تیروئید نیز پزشک را در اطلاع بگذارید. اگر داروهایی مثل آسپرین برای رقیق کردن خون استفاده می کنید را باید مطرح کنید.

یک خطر جزیی هم در رابطه با عفونت فضای بین دیسک می باشد. همچنین به خاطر سوزنی که به ریشه عصبی نزدیک می شود، خطر کوچکی ریشه عصبی را تهدید می کند. در صورتی که احساس هرگونه دردی داشتید یا خونریزی و تورم داشتید، پزشک را مطلع کنید.

نتایج چطور آماده میشود؟

رادیولوژیست دوباره عکس ها را بررسی می کد و مستقیما با پزشک مربوطه صحبت می کند، که نتایج را برای بیمار شرح می دهد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی