رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

چگونه رادیوگرافی در درمان بیماری ها به ما کمک می کند

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

 

  پرتو درمانی به چه صورت انجام می شود؟

 
پرتودرمانی

پرتودرمانی

اشعه های ایکس نه تنها برای اهداف تشخیصی استفاده می شوند، بلکه حالت خود درمانی هم دارند. در حقیقت، پرتو درمانی یا رادیوتراپی تقریبا همانند رادیوگرافی می باشد. خیلی زود بعد از کشف رنتنگ یک پزشکی که در شیکاگو بود، تلاش کرد تا افراد مبتلا به سرطان سینه را با استفاده از اشعه ایکس درمان کند.

 

رادیوتراپی یا پرتو درمانی از جمله کاربردهای درمانی اشعه های ایکس می باشد که برای انواع سرطان ها استفاده می شود. در این روش، پرتوهای اشعه ایکس به جهت درمان سرطان همگرا می شوند و از اینکه پرتوها روی بافت سالم تاثیر منفی نداشته باشند، مطمئن می شوند. برخی بافت ها سریعا سرطان را در بر می گیرند، که تحت تابش قرار می گیرند. نگرانی بیشتر در این موارد است که سرطان گسترش پیدا نکرده باشد.

پرتو درمانی

انواع زیادی از سرطان می باشد که در معرض پرتو درمانی قرار می گیرند، و اغلب هم به همراه شیمی درمانی تجویز می شوند. اگر یک نوع از سرطان مثلا لنفوم خیلی حساس به رادیواکتیو است، به این معنی که دوزهای تابشی کم، سرطان را خیلی سریع از بین می برند. دیگر سرطان ها هم مقاوم در نظر گرفته می شوند به خاطر اینکه خیلی راحت با اشعه از بین می روند. نیاز به دوزهای بالاتر دارند که ممکن است خطر بیشتری برای بیمار داشته باشند. رادیوتراپی یا پرتودرمانی به تدریج توسط حساسیت رادیویی به سرطان خاصی شکل گرفت مثل موقعیتش، مرحله سرطان و وضعیت بیمار.

مزایا و معایب اشعه ایکس در پزشکی :

از جمله نقاط قوت تصویربرداری با اشعه ایکس که در شرایط پزشکی بسیاری کاربرد دارد به شرح زیر است : شکستگی ها، تومورها، لخته های خون، آرتروز و پوکی استخوان. باز هم با این حال که مزایای بسیاری دارند، معایبی هم به به دنبال دارد. هرچه اشعه های یونیزه شده مثل اشعه ایکس بیشتر باشد، خطر بیشتری سلول ها را تهدید می کند. خطر پیشرفت سرطان در زندگی یک شخص به خاطر دوز بالای انرژی اشعه ایکس می باشد. مثلا سی تی اسکن، که بسته به سن متفاوت می باشد ـ فرد هرچه جوانتر باشد، خطر بیشتری در زندگی او را تهدید می کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی