رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

چگونه رادیوگرافی در درمان بیماری ها به ما کمک می کند

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

 

اکوکاردیوگرام چیست و به چه خاطر انجام می شود؟

 
اکوکاردیوگرام چیست

اکوکاردیوگرام چیست

اکوکاردیوگرام نوعی سونوگرافی می باشد که از امواج صوتی با فرکانس بسیار بالایی استفاده می کند. دستگاه اکوکاردیوگرام امواج صوتی که در بخش های مختلفی از قلب بالا پایین می شود را اکو می کند. این اکوها تبدیل به عکس هایی از قلب می شوند که روی ویدیو اسکرین دیده می شوند.

 

انواع مختلف اکوکاردیوگرامها :

اکوکاردیوگرام ترنستوراسیک یا TTE : یکی از رایج ترین انواع اکوی قلب می باشد. تصاویری هم که با این دستگاه گرفته می شود، توسط مبدل یا ترنسداسری می باشد که در جاهای مختلفی از سینه یا دیواره شکم حرکت می کند.

استرس اکوکاردیوگرام : در طی انجام این تست، یک اکو قبل و بعد از فعالیت های زیادی که انجام داده اید، گرفته می شود. یا با ورزش یا اینکه دارویی برای تپش سریعتر قلب تزریق می شود، سپس تست گرفته می شود. استرس اکوکاردیوگرام معمولا زمانی انجام می شود که پزشک می خواهد بفهمد آیا جریان خون به قلب کاهش یافته یا خیر. (بیماری عروق کرونر)

اکوکاردیوگرام داپلر : اکوی داپلر به جهت بررسی جریان خون به رگ ها و دریچه های خونی قلب استفاده می شود. با حرکت خون در رگ ها امواج صوتی به دستگاه فرستاده می شود. نمایشگر سونوگرافی سرعت و جهت جریان خون را به قلب و داخل عروق بررسی می کند. اندازه گیری با داپلر یا به صورت رنگی یا سیاه سفید می باشد.

اکوکاردیوگرام مفاصل یا TTE : با ترنسداسری که روی قفسه سینه حرکت می کند، تصاویر شفافی از قلب گرفته می شود. به خاطر اینکه پروب نزدیک به قلب، ریه ها و استخوان های دیواره قفسه سینه می باشد. یک آرام بخش یا ماده بیهوشی روی گلو زده می شود تا طی تست احساس آرامش کنید.

فقط قبل از اینکه اکو را انجام دهید، بهتر است غذای سنگینی نخورده باشید. زیرا با شکم پر که ورزش می کنید، ممکن است حالت تهوع به شما دست دهد. سعی کنید کفش ها و لباس های راحتی بپوشید. در صورتی هم انسولین مصرف می کنید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی