رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

چگونه رادیوگرافی در درمان بیماری ها به ما کمک می کند

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

 

 سونوگرافی و سی تی اسکن با هم چه تفاوتی دارند؟

 
تفاوت سونوگرافی و سی تی اسکن

تفاوت سونوگرافی و سی تی اسکن

علم پزشکی روز بروز در حال پیشرفت می باشد. یکی از همین پیشرفت ها تکنولوژی تصویربرداری می باشد که برای عکس گرفتن از اعضای داخلی بدن استفاده می شود. در واقع با چنین تکنولوژی اعضایی که در زیر پوست ما شکل گرفته اند، به تصویر در می آیند. نه تنها جنبه بصری آناتومی و ساختار بدن را برای متخصصان راحت کرده، بلکه در بحث تشخیصی و درمانی پیشرفت بسیار خوبی داشته است. این تکنولوژی ها از جمله اشعه ایکس، سی تی اسکن، سونوگرافی، ام ار آی، و SPECT می باشند. تمام این ها بدون درد هستند و به راحتی انجام می شوند. اما همانند دیگر تکنولوژی ها، این فناوری های جدید هم مزایا و معایب خودشان را دارند.

 

تکنیک سونوگرافی که با نام اولتراسوند هم می شناسند، پزشکان را قادر به دیدن اعضای داخلی بدن کرده است. با دستگاهی که قبلا اشاره کرده بودیم، به نام ترنسداسر، برای انجام تصویربرداری استفاده می شود. این فرایند شامل یکسری مراحل به شرح زیر می باشد :

  • تولید امواج سونوگرافی
  • دریافت اکویی از امواج
  • شکل گیری تصویر روی مانیتور سونوگرافی

تفاوت سونوگرافی و سی تی اسکن

سی تی اسکن :

شکل کامل سی تی اسکن با نام توموگرافی کامپیوتری می باشد. این تکنیک خیلی شبیه به تصویربرداری اشعه ایکس می باشد، و عکس های متعدد تولید می کند. این تصاویر به دست آمده می توانند برای ارزیابی های بیشتر مورد استفاده قرار گیرند. خصوصا برای تصویربرداری ریز از بافت های نرم بدن و رگ های خونی.

با تمام این توضیحات تفاوت سونوگرافی و سی تی اسکن را بهتر است بررسی کنیم. اینکه چه عواملی باعث چنین تفاوت سونوگرافی و سی تی اسکن می شود.

اما با همه این توضیحات تفاوت سونوگرافی و سی تی اسکن در چیست؟

سونوگرافی یا اولتراسوند در خانم ها برای تشخیص بیماری های زنان، بیماری های کیسه صفرا، تورم سینه ها، اختلالات غده تیروئید یا به عبارتی سونوگرافی تیروئید، و بیماری ارگان های لگنی استفاده می شود.  اما سی تی اسکن برای بررسی وضعیت بیمار در شرایطی از جمله، صدمه و آسیب های بدنی، تورم شکمی و لگنی که با سونوگرافی قابل تشخیص نیستند، جراحات و آسیب های ستون فقرات، تورم هرگونه توموری که مشکوک باشد.

سونوگرافی اشعه های یونیزه شده دارد که بی ضرر می باشند. سی تی اسکن دارای اشعه های یونیزه می باشد اما برای بدن مضرات خاص خودش را دارد . در رابطه با زمان تصویربرداری هم باید گفت که سونوگرافی ۱۵دقیقه زمان می برد تا انجام شود. اما سی تی اسکن در ۵ دقیقه کامل می شود.

در ضمن تصاویری که توسط سونوگرافی تولید می شود، دوبعدی می باشند. اما سی تی اسکن تصاویر متعدد سه بعدی تولید می کند. سونوگرافی با وجود محدودیت هایش در بارداری می تواند انجام شود، اما سی تی اسکن در بارداری به هیچ وجه انجام نمی شود. به طور کلی هردو از تکنیک های مدرن و امروزی استفاده می کنند و تصاویر دقیقی از بدن تولید می کنند.

  • ۹۷/۰۷/۱۳
  • رحیم نوذری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی