رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

چگونه رادیوگرافی در درمان بیماری ها به ما کمک می کند

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

 

منظور از سونوگرافی داپلر چیست وبه چه خاطر انجام می شود ؟

 
سونوگرافی داپلر چیستa

سونوگرافی داپلر چیست

همان‌ طور که می‌ دانید کاهش سرعت جریان خون و انسداد رگ‌ های خونی می توانند مشکلاتی از جمله سکته مغزی یا لخته شدن خون را به دنبال داشته باشند. حتی در برخی موارد دیده می شود که بخاطر انسداد رگ در ریه مشکلی به نام مشکل آمبولی ریه ایجاد می شود. اما با سونوگرافی داپلر می توان این مشکلات را بررسی و درمان کرد.

سونوگرافی داپلر نوعی آزمایش غیر تهاجمی می باشد که برای بررسی جریان خون استفاده می شود. با امواج صوتی که به بدن فرستاده می شود، جریان خون در رگ های بدن را نشان می دهد. یک سونوگرافی منظم از امواج صوتی برای تولید تصاویر استفاده می کند، اما حرکت خون را نشان نمی دهد.

سونوگرافی داپلر ممکن است حتی برای تشخیص خیلی از موارد زیر هم استفاده شود :

  • لخته شدن خون
  • عملکرد نادرست در رگ های خونی پا، که باعث می شوند خون یا هر مایع دیگری در پا جمع شود(نارسایی وریدی)
  • نقص دریچه قلب و بیماری های قلبی به صورت مادرزادی
  • عروق بسته شده (انسداد شراین)
  • کاهش گردش خون به سمت پاها (بیماری شریانی محیطی)
  • آنوریسم
  • تنگی عروق، مثل گردن (تنگی شراین کاروتید)

سونوگرافی داپلر چیست

با سونوگرافی داپلر میزان جریان خون و سرعت آن بررسی می شود. در طی انجام سونوگرافی داپلر، تکنسینی که آموزش دیده، یک وسیله دستی کوچکی را فشار می دهد (ترنسداسر)، حدودا به اندازه یک صابون، و بر خلاف جهت پوست در قسمتی که قرار است بررسی شود حرکت می دهد. اینکه این دستگاه مدام از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت کند بسیار مهم می باشد.

حتی از این آزمایش و تصویربرداری به عنوان جایگزینی برای روش های تهاجمی مثل آنژیوگرافی استفاده می شود. البته این روش ها شامل تزریق ماده ای به داخل عروق خونی می باشند تا اشعه ایکس به واسطه آن ها تصاویری را از بدن تولید کند.

همچنین سونوگرافی داپلر به پزشک برای بررسی آسیب های وارده به شریان ها بسیار کمک می کند. یا اینکه برای تعیین درمان های معینی برای شریان ها و رگ ها مناسب می باشد و کار پزشک را راحتتر می کند.

سونوگرافی از روشهای متداول تصویربرداری می باشد که از امواج صوتی برای تولید تصاویر استفاده می کند. در واقع با همین امواج صوتی که تولید می شود، تصاویری از اندام های داخلی بیمار گرفته می شود.

در ادامه یاداور می شویم که سونوگرافی شکم در تعاریف ثبت شده در سیستم پزشکی ایران شامل بررسی کبد کیسه صفرا و سیستم صفراوی ، کلیه ها ، طحال و لوزالمعده یا پانکراس میباشد . در صورت درخواست پزشک معالج ائورت شکمی و غدد لنفاوی اطراف ان ، نیز غدد فوق کلیه قابل بررسی هستند . 

وجود عوارضی نظیر ابسه خونریزی و توده های شکمی نیز با سونوگرافی قابل ارزیابی هستند لیکن اعضایی نظیر معده روده کوچک و روده بزرگ روشهای اختصاصی دیگری برای تصویر برداری دارند . 

سونوگرافی لگن در عرف پزشکی بررسی احشا داخل لگن میباشد و ارتباطی به بررسی استخوان لگن ندارد این احشا در خانم ها شامل مثانه و رحم و تخمدان و دراقایان مثانه و پروستات میباشد . 

در دردهای شکمی و مشکلات گوارشی و ادراری اولین قدم معمولا سونوگرافی شکم و لگن میباشد . 

سونوکرافی کالر داپلر اساسا جهت بررسی عروق یک عضو یا یک ضایعه مورد استفاده قرار میگیرد 

مثلا کالر داپلر عروق کبد جهت بررسی سیروز کبد ، کالر داپلر عروق کلیوی در بررسی علت فشار خون ، 

کالر داپلر ائورت شکمی در بررسی تنگی یا اتساع غیر عادی ائورت و کالر داپلر هر توده شکم یا لگن مثلا توده های کبدی کلیوی رحمی تخمدانی و غیره جهت بررسی میزان خونرسانی به ان توده .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی