رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

چگونه رادیوگرافی در درمان بیماری ها به ما کمک می کند

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

قبل از تصویربرداری هسته ای نیازی به آمادگی خاصی می باشد؟!

در مطالب قبلی هم اشاره کردیم که قبل از انجام هر نوع تصویربرداری باید آمادگی داشته باشید و یکسری نکات را رعایت کنید.


پروسه تصویربرداری هسته چگونه است

مثلا ممکن است خواسته شود که قبل از تصویربرداری هسته نه چیزی بخورید، نه بنوشید و نه سیگار بکشید. از  پزشک هم در صورت پرهیز از خوردن کافئین یا داروهای خاصی در روز قبل از تست بپرسید. چون ممکن است آزمایش های دیگری نیاز باشد. در غیر این صورت می توانید داروهایتان را طبق روال مصرف کنید.

نکاتی قابل توجه قبل از انجام تصویربرداری هسته ای :

اگر از اسپری آسم استفاده می کنید، یا مشکلات تنفسی دارید، هنگام آزمایش همراهتان باشد. پزشک و فرد عکسبردار را در رابطه با اسپری ای که استفاده می کنید، مطلع کنید.

تصویربرداری هسته ای دو تا ۵ ساعت طول می کشد. زمان انجام تصویربرداری که برسد، درباره سابقه پزشکی تان و میزان ورزش تان سوال می شود.

در طی انجام تست لاین های وریدی در بازو یا دستتان قرار می گیرد، و چسب هایی به نام اکلترود روی قفسه سینه تان، پاها و بازوهایتان زده می شود. الکتروکاردیوگرام ها سیگنال های الکتریکی را ثبت می کنند که ضربان قلب شما را کنترل می کنند. همچنین فشار خون هم در این بین گرفته می شود.

اگر قادر به انجام ورزش به طور مداوم نیستید، شاید نیاز به دارویی داشته باشید که جریان خون به ماهیچه های قلبتان را افزایش دهد. بسته به دارویی که استفاده می شود، ممکن است عوارضی مشابه به زمانی که ورزش می کنید داشته باشد، مثل تنگی نفس.

اگر ورزش می کنید که ممکن است اولش روی تردمیل آرام راه بروید. با پیشرفت تست، شیب و سرعت تردمیل هم افزایش می یابد. می توانید برای تعادل از نرده های تردمیل استفاده کنید، اما سفت به آن نچسبید. ممکن است نتیجه آزمایش را خراب کند. روی دوچرخه هم مقاومت با پیشرفت تست افزایش می یابد، و پدال زدن را سخت تر می کند.

پروسه تصویربرداری هسته ای چگونه است

فقط ممکن است یکسری علائم در حین انجام تست حس کنید :

  • درد قفسه سینه از حد متوسط تا شدید
  • تنگی نفس شدید
  • فشار خون بالا یا پایین به طور غیر معمول
  • ریتم غیر طبیعی قلب
  • سرگیجه
  • هرزمانی احساس ناراحتی داشتید، می توانید اعلام کنید تا تست متوقف شود.

تزریق مایع رادیواکتیو برای انجام تست :

یک مایع رادیواکتیو به جریان خون فرستاده می شود. اول تصاویری از قلب در حالت استراحت گرفته می شود. سپس بعد از اینکه تست ورزش دادید، یا دارو برای تحریک قلب را خوردید، مقداری هم رادیواکتیو دریافت می کنید که برای گرفتن تصاویر استفاده می شود. این مایع جریان خون نامناسب را به صورت یک لکه نور در تصویر نشان می دهد.

دو مجموعه از تصاویر هم هست که به پزشک اجازه می دهد تا جریان خون را در قلبتان بررسی و مقایسه کند. آن هم زمانی که قلب تندتر و سخت تر پمپاژ می کند.

بعد از تصویربرداری هسته ای چه می شود؟

زمانی که تست کامل شد، می توانید به فعالیت های روزمره ادامه دهید. مگر اینکه پزشک توصیه دیگری داشته باشد. رادیواکتیو به طور طبیعی از بدن از طریق ادرار یا مدفوع دفع می شود. در واقع با نوشیدن مایعات یا آب به مقدار فراوان، فرایند خارج شدن این مایع از بدن سریعتر می شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی