رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

چگونه رادیوگرافی در درمان بیماری ها به ما کمک می کند

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

به منظور پیشبرد درمانی که دندانپزشکان اطمینان خاطر بیشتری داشته باشند، بیمار را در اغلب اوقات در معرض تشعشع زیاد قرار می‌دهند. علی‌رغم خطرهای محتمل بر سلامت، بیماران نیز گهگاه نسبت به برنامه‌ی درمانی دندانپزشک خود مقاوت می‌نمایند.

درمان سرطان با سایبرنایف

به همین دلیل است که مزایای رادیوگرافی دیجیتال – تسریع زمان استفاده، افزایش کیفیت تصویر و تابش کمتر اشعه – منفعتی برای دندانپزشکان و بیماران به شمار می‌‌آید. در حقیقت فواید رادیوگرافی دیجیتال برای بیماران و دندانپزشکانی که خود را با این تکنولوژی وفق داده‌اند به یک میزان واضح و صریح می‌باشد.

برای مثال نرخ پذیرش پرونده‌های فیلم‌های آنالوگ و رادیوگرافی دیجیتال را در نظر بگیرید. هفتاد و سه درصد شرکت‌کنندگان در مطالعات آماری اخیر اظهار داشته‌اند که تشخیص در رادیوگرافی دیجیتال بسیار آسان‌تر از فیلم می‌باشد. چنین نظری به دلیل توانایی ثبت عکس تشخیصی در چند ثانیه و نمایش نمای بزرگ‌تر آن به بیمار است. حال این موضوع را با زمان ۱۰ الی ۱۵ دقیقه‌ای ثبت و چاپ فیلم‌های ایکس ری مقایسه نمایید و تصور کنید به چه میزان اعتماد بین بیمار و دندانپزشک تسهیل می‌یابد.

ترک بیمار بر صندلی وی و بازگشت بعد از چند دقیقه با یک تصویر کوچک فضای ناخوشایندی در برنامه‌ی درمانی به وجود آورده و اعتماد مابین بیمار و دندانپزشک به مخاطره می‌افتد. یک دندانپزشک هیچگاه خواهان به تقدیر سپردن سرنوشت بیمار خویش نیست.

در آزمایشی روند پیش و پس از پروسه درمان رادیوگرافی به بیماران نمایش داده شد. بعضی از آن‌ها تاثیراتی از یک سری اکسپوز را تجربه کردند. با کامل شرح دادن پروسه تشخیص و برنامه درمانی به آنها بر روی مانیتور، شاهد پیشرفتی قابل توجه‌ در پذیرش نحوه درمان بودیم. پذیرش پرونده‌های درمانی بالا به معنی موفقیت اقتصادی بیشتر در عملکرد و بهبود سلامت دندان بیماران می‌باشد. در حقیقت پروسه‌ای برد-برد خواهد بود.

کارآمدی در ثبت تصاویر با ایکس ری نیز به معنی صرفه‌جویی در زمان است. صرف زمان کمتر در جهت ظهور فیلم ایکس ری و انجام برنامه‌ریزی درمانی بیمار در حقیقت به معنای صرف زمان بیشتر بر روی درمان آن‌ها می‌باشد. بیش از چند هفته و چند ماه، صرف دقیقه‌ها برای چاپ فیلم به ساعت‌ها تبدیل خواهد شد. به مفهومی دیگر، با محدود نمودن زمانی که صرف ظهور و ثبوت فیلم ایکس ری می شود، دندانپزشک قادر به ویزیت دو تا سه بیمار بیشتر خواهد بود.

صرفه‌جویی در زمان به سود بیمار نیز خواهد بود. تفاوتی ندارد که محیط چقدر برای بیماران دوستانه و راحت باشد، هیچکس تمایل ندارد که حتی یک دقیقه بیشتر از زمان ضروری را در مطب یا محیط کلینیک بگذراند. چنانچه دندانپزشک قادر باشد میانگین زمان درمان را از یک و نیم ساعت به یک ساعت کاهش دهد، بیماران به این نکته توجه می‌نمایند که زمان آن‌ها در مطب به درستی صرف شده است. اگر بیماران بر این اعتقاد باشند که زمان صرف شده‌ی آن‌ها در مطب ارزشمند بوده است، احتمال بیشتری برای بازگشت یا مراجعه‌ی بعدی آن‌ها تصور می‌شود.

رادیوگرافی پانورامیک

امروزه بیماران نگرانی بیشتری را نسبت به تابش اشعه نشان می‌دهند. یک دندانپزشک ممکن است برای اطمینان در تشخیص بیماری و انتخاب پروسه‌ی درمانی مناسب، چندین تصویر داخل دهانی با ایکس ری ثبت نماید تا برنامه‌ی درمانی جامع خویش را پیش ببرد.

هنگام تصویربرداری اغلب بیماران در جای خود ثابت نمی‌مانند. بنابراین، نیاز به تکرار روند استفاده از ایکس ری خواهد بود. نه تنها تغییر موقعیت بیمار و تصویربرداری مداوم وقت‌گیر و پرهزینه است، بلکه بیمار را در برابر میزان اشعه‌ی غیر ضروری هم قرار می دهد.

رادیوگرافی دیجیتال میزان تابش اشعه را تا ۸۵٪ کاهش می‌دهد. تسریع زمان استفاده به معنی فیدبک‌های سریع می‌باشد. این قضیه اجازه می دهد تا به راحتی موقعیت بیمار تنظیم شده و قرارگیری در برابر اشعه به حداقل برسد. ذخیره تصاویر به وسیله رادیوگرافی دیجیتال برای سلامت بیمار دارای خطر کمتری بوده و برای دندانپزشکان نیز باعث کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

رادیوگرافی دیجیتال ملزومات غیر ضروری فیلم را به حداقل رسانده و همچنین به پیشرفت رابطه‌‌ی دو طرفه‌ی بیمار و دندانپزشک کمک کرده است. زمانی که دندانپزشکان و بیماران همگام هستند، درخواست‌هایشان بهتر برآورده می‌شود. از طرفی بیماران می‌توانند درمان بهتری را دریافت کنند و از سوی دیگر دندانپزشکان عملکرد موفق‌تری داشته و درآمد بیشتری کسب خواهند کرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی