رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

چگونه رادیوگرافی در درمان بیماری ها به ما کمک می کند

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

از موضوعات نگران کننده بیماران با گره تیرویید، امکان بدخیمی است. توصیه به انجام بیوپسی سوزنی بر اساس صلاح دید پزشک شما است انجام بیوپسی سوزنی با توجه به مشخصات گره الزامیست و انجام بیوپسی تشخیصی به موقع و درمان مناسب در صورت بدخیمی را امکان پذیر میکند.

توده های بدخیم تیرویید چگونه تشخیص داده می شوند؟

بیوپسی سوزنی از گره تیرویید توسط فوق تخصص غدد و سرپایی در کلینیک انجام میگردد و نیاز به بستری و بیهوشی نمی باشد.
توجه
توصیه به انجام بیوپسی به معنای وجود بدخیمی نیست و با توجه به شیوع کم گره های بدخیم ، از هر ۱۰۰ بیمار ممکن است در ۳ تا ۵ نفر گره تیرویید بدخیم باشد.ولی انجام بیوپسی در صورت توصیه پزشک معالج ، الزامیست.
مشخصات گره در سونوگرافی و نتایج معاینه تیرویید، تا حدود زیادی میتواند در ظن بالینی پزشک به گره بدخیم کمک کننده باشد . افزایش ناگهانی اندازه گره تیرویید ( بصورت حاد ) به معنای مطلق بدخیمی نیست و معمولا در گره هایی که بخش کیستیک دارند خونریزی ناگهانی به داخل ان ، باعث افزایش ناگهانی در گره تیرویید میگردد که بیمار از بزرگتر شدن توده گردنی که از قبل وجود داشته و یا ظهور ناگهانی یک توده در گردن شکایت مینماید.
توصیه می گردد در صورت احساس توده در ناحیه گردن و بویژه تیرویید با پزشک فوق تخصص غدد مشورت فرمایید بخصوص اگر سابقه سرطان تیرویید در خانواده فرد مثبت باشد و یا در مردان بویژه زیر ۴۰ سال و یا سابقه اشعه درمانی ( رادیوتراپی ) گردن داشته باشند.بررسی توده های تیرویید در کودکان و نوجوانان از اهمیت بسزایی برخوردار است.
توجه : 
احساس ناراحتی و فشار موقع بلع غذا، همیشه بعلت مشکلات تیرویید نیست و انقباظ عضلات حلق و حنجره بویژه در شرایط استرس و غمگینی شدید ، علت شایع این شکایت است ، بویژه در صورتمتناوب بودن ان (مثلا روزی یکبار به مدت محدود). البته توصیه اکید به بررسی مشکل فوق بویژه در صورت طولانی و یا دایمی شدن با مراجعه به پزشک متخصص میگردد .
 
توده های بدخیم تیرویید
ضایعات بدخیم تیرویید به انواع گوناگونی تقسیم می گردند. در این قسمت مختصری در مورد شایعترین بدخیمی تیرویید،تشخیص و درمان و پیگیری ان ، میپردازیم.
کانسر پاپیلری تیرویید شایعترین بدخیمی تیرویید میباشد. عمدتا بطور تصادفی و در بررسی گره تیرویید تشخیص داده میشود . جراحی اولین اقدام درمانی پس از تشخیص است. بسته به اندازه گره بدخیم ، وسعت جراحی متفاوت است. تعیین نوع جراحی به عهده پزشک متخصص غدد میباشد. در مواردی که گره بدخیم کوچکتر از یک سانتیمتر باشد و گسترش موضعی نداشته باشد و چند کانونی نباشد،بیمار با ریسک پایین درنظرگرفته میشود و جراحی محدود به برداشتن یک لوب تیرویید(لوبکتومی) میباشد و نیاز به درمان تکمیلی با ید رادیواکتیو نیست. تجویز قرص لوتیروکسین در همه بیماران الزامی نیست و پس از جراحی بر اساس میزان کارکرد تیرویید، توسط متخصصین غدد، تجویز میگردد.
در گره های با سایز بیش از یک سانتیمتر جراحی شامل برداشت کامل تیرویید و در موارد ضروری ، تخلیه غدد لنفاوی گردن توصیه میگردد. درمان با ید رادیواکتیو بعد از جراحی توصیه میگردد که میزان ید با توجه به وسعت تومر تعیین میگردد. اسکن کل بدن پس از تجویز ید توصیه میگردد.نکته مهم: تعیین مقدار ید تجویزی و پیگیری پس از ان ، از نظر تشخیص و درمان موارد عود تومر یا متاستاز ان ، به عهده پزشکان فوق تخصص غدد است . مراجعه به پزشکان در سایر رشته ها، مثلا جراح ، متخصص پزشکی هسته ایی ، متخصصین گوش و حلق و بینی و متخصصین داخلی برای پیگیری درمان توصیه نمی گردند.
کلیه بیماران کاندید دریافت ید، نیاز به امادگی قبل از ان ، از نظر ایجاد شرایطی که حداکثر جذب و اثر درمانی ید، دارند.نحوه امادگی توسط پزشک معالج شما تعیین میگردد. ادامه درمان با قرص لوتیروکسین الزامیست و فواصل مراجعه و ازمایشات و یا سونوگرافی گردن و اسکن کل بدن ، توسط پزشکان متخصص غدد تعیین میگردد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی