رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

رادیوگرافی چیست

چرا رادیوگرافی انجام می دهیم

چگونه رادیوگرافی در درمان بیماری ها به ما کمک می کند

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰


رادیوتراپی برای سرطان های دهانی خوب است یا نه؟


پرتودرمانی سرطان دهان

پرتودرمانی سرطان دهان

رادیوتراپی حفره های دهانی و سرطان اوروفارینگیل :

در رادیوتراپی از اشعه ایکس با قدرت بالایی استفاده می شود تا سلول های سرطانی از بین بروند. یا اینکه حداقل از سرعت رشد آن ها کاسته شود. رادیوتراپی می تواند در موقعیت های مختلف دهانی و سرطان های اوروفارینگیل استفاده شود :

این پروسه درمانی می تواند به عنوان درمان اصلی برای سرطان های کوچکتر استفاده شود.

بیمارانی که سرطانی های بزرگتری دارند و هم نیاز به جراحی و هم نیاز به رادیوتراپی دارند، یا ترکیبی از رادیوتراپی و شیمی درمانی، یا از داروی خاصی استفاده می کنند.

بعد از جراحی، رادیوتراپی هم می تواند به کار گرفته شود، یا به تنهایی یا با شیمی درمانی، به عنوان یک درمان اضافی به جهت از بین بردن سلول های کوچک سرطانی که ممکن است در طی جراحی از بین نروند. این مورد به عنوان پرتودرمانی adjuvant شناخته شده است.

رادیوتراپی سرطان دهان

اشعه شاید به این جهت استفاده شود (به همراه شیمی درمانی) که سرطان های بزرگتر قبل از جراحی درمان شوند. به این پروسه neoadjuvant گفته می شود. در برخی موارد این امکان را فراهم می سازد که جراحی کمتری انجام شود و بافت کمتری برداشته شود.

رادیوتراپی همچنین برای از بین بردن علائم پیشرفته تر سرطان مانند درد، خونریزی، بلع مشکل و مشکلات ناشی از متاستاز استخوان نیز استفاده می شود.

رادیوتراپی اشعه های خارجی

شایع ترین راهی که برای اشعه درمانی سرطان ها استفاده می شود، و باید به دقت این دستگاه روی بدن قرار گیرد. به جهت کاهش خطر عوارض جانبی آن پزشکان به دقت دوز مشخصی را تعیین می کنند. قبل از شروع از درمانی، تیم تابش اشعه اندازه گیری های دقیقی را در نظر می گیرند تا زوایای صحیحی را برای پرتوهای اشعه مشخص کنند. رادیوتراپی بیشتر شبیه عکسبرداری می باشد، اما اشعه اش قوی تر می باشد. این روش به خودی خود دردناک است. هر درمان تقریبا تنها چند دقیقه ای طول می کشد، گرچه زمان تنظیمش را هم باید در نظر گرفت. درمان ها معمولا ۵ روز در هفته به مدت ۶ تا ۷ هفته می باشند.

اغلب اوقات، در تابش اشعه از تکنیک هایی که به پزشکان در تابش دقیق کمک می کنند، استفاده می شود. مثل پرتودرمانی سه بعدی یا ۳D-CRT و پرتودرمانی مدولاسیون شدید یا IMRT. با استفاده از این آزمایش های تصویربرداری مثل ام ار ای و برنامه های خاص کامپیوتری به طور ویژه ای موقعیت سرطان بدن فرد تعیین می شود. اشعه های تابشی هم دقیقا به جایی که مشخص شده و تومور در آن قرار دارد، در جهات مختلف تابیده می شوند.

نظرات (۱)

کاش قبل از حرف زدن
کلمات را ذره ذره میجویدیم
قورت میدادیم
و هضم میکردیم
نه اینکه همه رو بلعیده …و آخر به روی طرف بالا بیاریم . . .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی